wtorek, 10 sierpnia 1999

Maciejowa 852 m n.p.m. (Gorce)

Szczegóły wejścia:
Różnica wysokości: 300 m;
Dystans: 2,5 km w jedną stronę;
Czas: około 1'20 w jedną stronę;
Szlak: czarny/czerwony.
{Rabka -Słone, Maciejowa}

Moją pierwszą wycieczkę górską zrealizowałem w 1999 r. wraz kolegą podczas wakacji w Rabce. Oprócz wcześniejszego wypadu do Krynicy Górskiej, którego nie pamiętam ze względu na bardzo odległy czas, pobyt w Rabce był wycieczką po "łatwych" i mało nadwyrężających mięśnie górach.

Rabka-Zdrój to przepiękne miasto położone w województwie małopolskim w Kotlinie Rabczańskiej u podnóży Gorców. Wysokość na której położona jest Rabka-Zdrój wynosi 500-560 m n.p.m. Rabka-Zdrój jest miastem uzdrowiskowym, gdzie leczy się schorzenia układu oddechowego i krążenia głównie u dzieci. Na pomoc temu idą rabkowe walory klimatyczne oraz wody lecznicze z ujęć głębinowych. Dodatkową atrakcją jest park zdrojowy. Jest tu wiele zabytków i innych atrakcji, więc czas spędzony w tym malowniczym uzdrowisku nie będzie czasem straconym.

W Rabce jest kilka niewysokich gór do pieszych wędrówek: Bania, Królewska Góra, Grzebień, Groń, Tatarów, Maciejowa, Szumiąca, Ostra, Krzyżowa. Jako pierwszą górę do "wspinaczki" wybraliśmy tą, którą widać było z balkonu w domku wypoczynkowym. Była to właśnie Maciejowa.

Maciejowa jest niewysoka górą, ponieważ ma wysokość 852 m n.p.m. Różnica wysokości na której położona jest Rabka-Zdrój, a wysokości na szczycie Maciejowej wynosi około 300 metrów. Te trzysta metrów jest naprawdę łatwym podejściem i zajmuje jakieś półtorej godziny w jedna stronę.

Wybraliśmy słoneczny dzień na wejście na Maciejową. Szlak ku Maciejowej biegnie od starej stacji PKP, która ma w sobie coś z ducha przeszłości. Mały dworzec o majestatycznej budowli, opustoszały peron z drewnianymi filarami i poczekalnia z komfortowymi, także drewnianymi ławeczkami mają w sobie coś, co powoduje, że zastanawiamy się nad historią i genezą powstania tej stacji. Od razu snują się w głowie refleksje i przemyślenia, a jedno spojrzenie wystarczy, by zapamiętać na zawsze ten mały dworzec kolejowy. Już nie wspominając jak dobrze usiąść tam na ławeczce i czytać książkę czekając na pociąg do Chabówki czy do Zakopanego...
Szlak na Maciejową rozpoczynający się od stacji PKP jest szlakiem czerwonym. My jednak z uwagi na bliższe położenie domku noclegowego do tej góry (miejscowość Słone), skróciliśmy sobie drogę i obraliśmy szlak czarny, który później łączy się i przechodzi w szlak czerwony. Szlak na Maciejową jest ważnym szlakiem, ponieważ jest gorczańskim fragmentem Głównego Szlaku Beskidzkiego prowadzącego na Stare Wierchy i Turbacz (1310 m n.p.m.).

...po przejściu przez strumyk „Słonka”, zostawiwszy za sobą wszystkie rabkowe zabudowania, rozpoczęliśmy wejście szlakiem czarnym w kierunku Maciejowej. Idąc dalej polna drogą ukazały się nam piękne krajobrazowe pejzaże oraz rozległe panoramy. Zdobywając mało strome zbocze i skierowawszy się na południowy wschód, gdzie jest Maciejowa, używaliśmy mapy identyfikując okoliczne góry i podziwiając panoramę:

• po prawej stronie pasmo Tatarowej (710 m n.p.m.), oraz dużo dalej za nią rozległy Beskid Żywiecki z piękną i dobrze widoczną Babia Górą (1725 m n.p.m.);
  • za nami, czyli na północnym zachodzie góruje zalesiony Luboń Wielki (1022 m n.p.m.), a przed nim jeszcze dużo niższe góry: Bania (609 m n.p.m.), Królewska Góra (588 m n.p.m.), Grzebień (679 m n.p.m.) oraz Groń (619 m n.p.m.);
  • a po lewej wschodniej stronie widać Szumiącą (841 m n.p.m.), Krzyżową (778 m n.p.m.) i Ostrą (765 m. n.p.m.).

Mapa Rabki-Zdrój

...kiedyś próbowaliśmy wejść na Szumiącą, ale jakoś kiepsko się do tego zabieraliśmy i zrezygnowaliśmy śmiejąc się z siebie i nazywając tą górę "Kilimandżaro" - symbol trudnego podejścia. Do dzisiaj śmiejemy się z tego...

Osiągając granicę lasu wspinaliśmy się dalej i po krótkiej chwili osiągnęliśmy górny punkt stacji wyciągu narciarskiego Rabka-Zdrój-Słone. Następnie po kwadransie wspinaczki zdobyliśmy Polanę Przysłop, gdzie zakończyliśmy wycieczkę zatrzymując się w bacówce na Maciejowej. Bacówka na Maciejowej jest osobliwą przystanią na odpoczynek podczas dłuższych wędrówek ku Turbaczowi. Schronisko zachwyciło nas ze względu na swoje uroki: drewniana chata, regionalny charakter wystroju wnętrza, oryginalność i ściany opisane przez pokolenia turystów na kształt "Tu byłem. Tony Halik"... itp. Po posileniu się i krótkotrwałym posiłku zrobiliśmy troszkę zdjęć. Panorama i pogoda do zdjęć była wyśmienita, dlatego też mój pierwszy sowiecki aparat marki FED 4 spisał się nieźle ;-) Widać było stąd piękny pejzaż pasma Tatr, Babia Górę i okoliczne wszystkie mniejsze rabczańskie góry. Powrót zrealizowaliśmy tą sama drogą.

Polecam wejście na Maciejową ze względu na łatwość jej zdobycia, przepiękne widoki, panoramę i możliwość poczucia górskiego klimatu wśród górskich sosen...